fredag 2 december 2016

Sokratiska samtal och SMILE

Ett sätt att arbeta med läslyftet om man inte känner att man får in det på sina vanliga lektioner är att införliva det i arbetet med SMILE. Så här gjorde jag med klass; SMILE-ordet var medmänsklighet. Vi genomförde ett Sokratiskt samtal, vilket jag tyckte passade bra ihop med uppgiften.Vi utgick från en bild och hade ett samtal kring denna. Vi var ca 14 st.

Arbetsgång:

Gruppmål: Alla är aktiva
Vilka samtalsregler behöver vi ha för att nå det målet?
Samtalsregler: Lyssna på varandra, prata en i taget, inte prata för länge, alla åsikter är ok.

Vi samtalade sedan kring följande bild: unicef.se (två barn gåendes bortåt med ryggsäckar någonstans i på en väg i en stad i Syrien). Vi utgick sedan från följande frågor:

  • Vilka är människorna på bilden?
  • Vart är de på väg?
  • Hur verkar de känna sig?
  • Kan man vara glad fast man lever i ett land där det är krig?
  • Hur ser deras vardag ut?
  • Finns det några likheter med ditt liv?
  • Vilka är de största skillnaderna?
Som avslutning fick de reflektera enskilt, skriftligt, kring följande frågor (svar inom parentes): 
  • Hur gick det att lyssna och tala? (bra, ok, svåra frågor men det var bra att alla pratade och ingen kommenterade)
  • Hur gick det med vårt gruppmål? (bra för all a pratade, kunde gått bättre, vissa pratade inte så mycket, det är ens eget ansvar att vara aktiv, ganska dåligt - många vågade inte svara, några pratade mer än andra)
  • Vad lärde du dig av samtalet? (att man ser på saker på olika sätt, inget, att vår klass kan vara tyst och att man kan prata lugnt, tala med fler personer, att alla inte lever lyxliv)
Sammanfattningsvis ett första, lite trevande samtal men som ändå gav lite nya insikter! 

Hälsningar Ylva 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar