torsdag 22 december 2016

Arbetsuppgifter och bedömningsmallar

Under hösten har vi i förstelärargruppen läst några olika böcker om prov, arbetsuppgifter  och bedömning.

    (häftad)                 (häftad)

Nedan följer en litet kort axplock ur Gustavsson, Måhl, Sundblad: Prov och arbetsuppgifter - en handbok.

ARBETSUPPGIFTER
Viktigt med en variation mellan prov och arbetsuppgifter. Att elever får redovisa på olika sätt förbättrar validiteten och reliabiliteten (mer rättsäkra betyg). Syftet med arbetsuppgifter är att avgöra om en elev har en viss förmåga och med vilken kvalité man genomför uppgiften.

Arbetsuppgifter fungerar bra när det som ska bedöms är förmågan att:
·         Samtala
·         Hålla föredrag
·         Laborera
·         Laga mat

Typiskt för arbetsuppgift
·         Av resultaten framgår skillnader i kvalité (En eller flera aspekter)
·         Kvalitétsskillnaderna framgår av en bedömningsmall (med en eller flera skalor)
·         Arbetsuppgiften kan samtidigt spegla förmågor, kunskaper och kvalitéer

Examinationsuppgiften
·         Finns inte ”rätt eller fel”
·         Kan genomföras i grupp eller enskilt
·         Kan redovisas i handling, muntligt eller med papper och penna.

Bra och mindre bra arbetsuppgifter
·       En bra arbetsuppgift ska begränsa elevernas valfrihet och instruktionen bör vara så tydlig att den som följer instruktionen som lägst åstadkommer ett godkänt resultat.

Exempel
Samtal: Man vet vad man ska prata om (tydliga instruktioner). Man behöver inte fundera vad man ska prata om, ha svårt att komma igång och därmed prata mindre.
Uppsatser: Begränsa omfånget (sidor eller ord) för att få fram de indikatorer man söker efter

·        Bedömningsmall ges i förväg till uppgifterna, för att man vet vad uppgiften innebär och vad man förväntas göra.

Mindre bra arbetsuppgifter, exempel:
En del elever kommer inte igång, för andra dröjer det och när de väl kommer igång kopierar de textdelar från nätet och klistrar in dem i en text som läraren får ta del av, ofta senare än överenskommet. Hur ett färdigt resultat skulle kunna se ut har under hela arbetsprocessen varit oklart för dessa elever.

Olika typer av arbetsuppgifter och dess tillförlitlighet
Vissa typer av genomföranden höjer tillförlitligheten, andra sänker den
Låg tilllförlitlighet:
·         Enbart teoretiska kunskaper
·         Genomförs delvis hemma
·         Två veckor eller mer
Då kan ett prov vara bättre.
Hög tillförlitlighet:
·         Grupparbete som förbereds och genomförs under ett tillfälle
·         Blandning av muntligt och skriftligt
·         Speglar såväl förmågor som teoretiska kunskaper

Det är inte att rekommendera att eleverna på egen hand tar ansvar för en längre tids genomförande utan avstämningar och successiva gensvar på delresultat.
Den som har svårt att planera eller har mindre goda studiestrategier kan snabbt hamna i en situation där det saknas underlag för bedömning i flera ämnen och den tid som återstår innan betygssättning inte räcker inte räcker för att komplettera brister.
Antalet arbetsuppgifter som pågår under en längre tid bör begränsas.
De uppgifter som måste pågå under en längre tid bör delas in i etapper där läraren bedömer resultatet så långt, samt även kan använda bedömningen formativt.

 BEDÖMNINGSMALLAR
Tillförlitligheten påverkas av antalet aspekter och nivåer. Ju fler aspekter och fler nivåer, desto svårare att hantera bedömningsmallen
·         Max 3 nivåer. (Börja med att ange det lägsta resultatet i vardera aspekt, därefter beskrivs det bästa resultatet i vardera respekt. Om utrymme ges för en mellannivå anges indikatorer däremellan, annars används färre än tre nivåer.)
·         Max 4 aspekter

Aspekt
Nivå 1/E/Lägre
Nivå 2/C/Högre
Nivå 3/A

















Undvik att citera kunskapskraven direkt.
Mallen ska vara uppgiftsrelaterad och beskriva hur resultatet bedöms. Hur vet man att eleven kan något? Vilka indikatorer finns?

Det är indikatorerna som ökar sannolikheten för att eleverna förbättrar sin förmåga. Man måste veta vad man ska öva och tänka på för att lära sig det som framgår av kunskapsomdömet. 

Bra tips om vad man bör tänka på vid utformandet av arbetsuppgifter och bedömningsmallar! Läs gärna hela boken om du vill. Finns att låna! Fråga oss!


Här kan du se ett utdrag ur Måhl och Sundblads föreläsning om du vill, i början diskuteras några bedömningsmallar:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar